Mathematical Conferences Niš, Serbia, 13th Serbian Mathematical Congress

Font Size: 
МАТЕМАТИЧКИ ЗАДАЦИ И РАЗВОЈ МАТЕМАТИЧКОГ МИШЉЕЊА
Miroslav Mladenovic

Last modified: 2014-01-31

Abstract





Мирослав Б. Младеновић Мирац
Наставник математике
ОШ „Браћа Миленковић“
Село Шишава-Ломница
Власотинце, Србија
                               e-mail: miracyu@gmail.com

Сажетак (Резиме):- Математички задатак  је скуп одређених података
стављених у одређени оснос.
Тај скуп садржи податке који су познати и који су непознати. Из
основних података на основу односа међу подацима треба да одреди
непознату вредност.
Решавање матемаичких задатака служи служи разним конкретним циљевима
наставе математике, без претеривања може се тврдити да се решавањем
задатака остварују (постижу) готово сви дидактички циљеви математике.
Стицањем одређеног система математичких чињеница и идеја, као
овладавање одређеним математичким умењима и навикама, не значи
аутоматски и адекватан развој математичког мишљења.
Наиме, у процесу наставе математике, осим формирања одређене „технике“
мишљења (оспособљеност за овладавање фиксираним операцијама и
поступцима), ученици треба да се оспособе да  откривају нове везе и
опште поступке који им омогућавају решавање нових задатака и стицање
нових знања и умења.
Краће речено, код ученика треба формирати опште поступке мишљења, а не
само поступке мишљења у конкретној ситуацији.
Карактеристична математичког мишљења,  може се посматрати са неколико
аспеката, као што су:

-       Садржај или тип мишљења (конкретно, апстракно, интуитивно,
функционално, дијалектичко, структурно, стваралачко или продуктивно
мишљење, с тим што ово последње укључује и све предходне компоненте);
-       Опште методе сазнања и математичког истраживања (посматрање,
индукција, дедукција, примена аналогије, математичко моделовање);
-       Форма, тојест квалитети мишљења који одређују стил мишљења (гипкост,
активност, усмереност, економичност, дубина, ширина, критичност,
оригиналност и др.), субјективна својства карактера личности (тачност,
упорност, концизност, концентрација, радозналост, интелектуално
поштење, склоност према стваралаштву и др.).

Процес решавања задатака, уопште узевши требало би да има:
Четири основне етапе (фазе):
-(1) Анализа услова и разумевање задатка (уз схематски запис задатка);
 (2) Извршавање плана (главни корак);
 (3) Извршавање плана (у свим његовим појединостима);
(4) осврт на задатак и његово решење (провера решења и формулисање
одговора, анализа и коментар решења, резиме).
Илустрација примера из педагошке праксе.

Кључне речи: Задатак. Оспособљавање. Решавање. Мишљење. Развој.

                          *
Abstract (Summary): - Mathematics is a set of task specific data
placed in a Osnos.
This set contains data that are known and the unknown. From the basic
data on the basis of relationships among data to determine the unknown
value.
Solving matemaičkih serves serves a variety of tasks specific
objectives of teaching mathematics, without exaggeration, one could
argue that the solution of tasks achieved (achieved) almost all the
didactic aims of mathematics.
By gaining a certain system of mathematical facts and ideas, as well
as mastery of certain mathematical skills and habits, do not
automatically mean the adequate development of mathematical thinking.
Namely, in the teaching of mathematics, except for the formation of a
certain "art" of thinking (ability to master a fixed operations and
procedures), students need to be able to discover new connections and
general procedures which enable them to solve new tasks and acquire
new knowledge and skills.
In brief, the students should form a general opinion procedures, and
practices not only reviews the concrete situation.
The characteristic of mathematical thinking can be viewed from several
perspectives, such as:

- Content or the type of reasoning (specifically, an abstract,
intuitive, functional, dialectical, structural, creative or productive
thinking, but the latter includes all the previous components);

- General knowledge of methods and mathematical research (observation,
induction, deduction, use analogies, mathematical modeling);

- Form, that is determined by the quality of thought that style of
thinking (flexibility, activity, orientation, cost, depth, breadth,
criticality, originality, etc..), The subjective nature of personality
traits (punctuality, perseverance, conciseness, concentration,
curiosity, intellectual honesty, a tendency the creation, etc.)..

The process of solving tasks, generally speaking you should have:
The four main stages (phases):
(1) Analysis and understanding of the task conditions (with schematic
entry task);
 (2) Execution Plan (major step);
(3) execution plan (in all its details);
(4) review the task and its solution (test solution and the
formulation of responses, analysis and feedback solutions, summary).
Illustration of examples of pedagogical practice.

Keywords: Task. Training. Solving. An opinion. Development.